dotyczący uwzględnienia wagi poprawy efektywności energetycznej budynków w transformacji energetycznej państwa.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) rozpoczęło w czerwcu 2023 r. proces zbierania opinii na temat prekonsultacji aktualizacji dokumentów strategicznych państwa w zakresie energii i klimatu tj. Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu (KPEiK) i Polityki Energetycznej Polski do 2040 (PEP 2040). Na czwarty kwartał br. planowana jest publikacja przez MKiŚ aktualizacji tych dokumentów i dalszy proces konsultacyjny.
Jako grupa organizacji pozarządowych działających na rzecz transformacji energetycznej Polski, a w szczególności na rzecz poprawy efektywności wykorzystania i zarządzania energią oraz jakości debaty na ten temat, która przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców przy ograniczeniu negatywnego wpływu na postępującą zmianę klimatu, apelujemy o to, aby kluczowe dokumenty strategiczne państwa, które zdefiniują ścieżkę transformacji energetycznej, odpowiednio uwzględniały zarówno wagę, jak i wielowymiarowe korzyści wynikające z poprawy efektywności energetycznej i zarządzania energią, w szczególności w sektorze budynków. Jest to jedno z największych wyzwań infrastrukturalnych stojących przed Polską, ale jednocześnie warunek racjonalnej finansowo i społecznie sprawiedliwej transformacji energetycznej kraju.
Poprawa efektywności energetycznej i zarządzania energią w budynkach ma kluczowe znaczenie dla skutecznej i sprawiedliwej transformacji energetycznej i ten fakt powinien być właściwie odzwierciedlony w dokumentach państwowych, m.in. takich jak aktualizacja KPEiK i PEP2040. Dzięki poprawie efektywności energetycznej i zarządzania energią w budynkach mieszkańcy, jak i przedsiębiorstwa, będą w stanie trwale obniżyć koszty ogrzewania i zaopatrzenia budynków w energię elektryczną. Jak wskazują opracowania eksperckie1 , obniżenie zapotrzebowania na ciepło o 36%, dzięki modernizacji energetycznej budynków, pozwoli państwom Unii Europejskiej na oszczędność rzędu 3,6 bilionów euro w ciągu 20 lat w porównaniu do scenariusza, w którym konieczne byłyby inwestycje w dodatkowe moce wytwórcze w kontekście postępującej elektryfikacji. Sama modernizacja tradycyjnego oświetlenia w budynkach Europy Środkowo-Wschodniej do standardu zintegrowanego oświetlenia LED umożliwi z kolei uwolnienie 39,4 TWh energii elektrycznej, ograniczając jednocześnie emisje CO2 o 19 milionów ton i oszczędzając 16,4 mld Euro rocznie2 . Co więcej, zgodnie z wyliczeniami ekspertów3 , inwestycje w efektywność energetyczną i ograniczenie zapotrzebowania na energię są o wiele mniej kosztowne niż wygenerowanie takiej samej ilości energii, zarówno przy obecnym miksie energetycznym, jak i ze źródeł odnawialnych. Wzrost poprawy efektywności energetycznej i zarządzania energią są znacząco tańsze niż budowanie nowych mocy wytwórczych, a jednocześnie wpływają na wzrost gospodarczy, zwłaszcza lokalnie.
Pozwoli także na optymalizację rozwoju sieci elektroenergetycznych i wykorzystanie zaoszczędzonej energii m.in. na potrzeby elektryfikacji sektora ogrzewania budynków, przemysłu, czy transportu. Powszechna kompleksowa modernizacja jest więc podstawą do racjonalnej kosztowo transformacji energetycznej kraju oraz poprawy bezpieczeństwa energetycznego. Apelujemy o to, aby ten fakt był odpowiednio uwzględniony w dokumentach strategicznych tworzących ramy tej transformacji, a także aby dokumenty te zawierały odpowiednie dane i analizy wskazujące na potencjał i wielowymiarowe korzyści z poprawy efektywności energetycznej i zarządzania energią w budynkach, zarówno dla społeczeństwa, jak i polskiej gospodarki.
Sygnatariusze:
- Stowarzyszenie Fala Renowacji
- Fundacja Stocznia
- Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
- Fundacja Habitat for Humanity Poland
- Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju
- Fundacja Instytut Reform
- MIWO – Stowarzyszenie Producentów Wełny Mineralnej Szklanej i Skalnej
- NAPE – Narodowa Agencja Poszanowania Energii
- PLGBC – Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego
- Sape – Stowarzyszenie Poszanowanie Energii i Środowiska
- United Nations Global Compact Network Poland
- Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć
- Związek Pracodawców Producentów Materiałów dla Budownictwa
- Grupa robocza ds. społecznie sprawiedliwej polityki klimatyczno-energetycznej przy Wspólnocie Roboczej Związków Organizacji Socjalnych-WRZOS
1./ https://www.knaufenergy.com/_files/ugd/88a675_7bdc9017c4da490e9cf08cd1eaee6f7e.pdf
2./ https://c4eforum.net/wp-content/uploads/2023/05/23-05-23_Final_C4E_Forum_2023_Memorandum_Press_Release.pdf Przedstawione dane to wynik symulacji przeprowadzonej w ramach modelu konwersji konwencjonalnego punku świetlnego programu „Green Switch” https://www.signify.com/global/sustainability/green-switch
3./ Raport „Mniej znaczy więcej. Rola efektywności energetycznej w transformacji do neutralności klimatycznej” https://wise-europa.eu/wpcontent/uploads/2021/09/Mniej-znaczy-wi%C4%99cej.pdf